JAARVERSLAG 2022

1.     Inleiding

Oprichting en geschiedenis Dr. C.J. Roosstichting

• De Stichting, opgericht op 11 maart 2003, is genoemd naar Dr. C.J. Roos (1908-1970), internist, die in 1939 aan de Weteringschans in Amsterdam een internistenpraktijk oprichtte.

Zijn bedoeling was de poliklinische interne geneeskunde integraal (dat wil zeggen in zijn volle omvang) en extramuraal, dus buiten de muren van het ziekenhuis te beoefenen. Daartoe beschikte hij over alle toentertijd nodige faciliteiten, zoals laboratorium, röntgenkamer, elektrocardiografie, en stofwisselingsonderzoek. Later werd dit door Dr. J.C. Roos uitgebreid met echografie, inspanningsonderzoek, longfunctieonderzoek, 24-uurselectrocardiografie, 24-uursbloeddrukmeting en endo-scopie. Het verenigen van al deze functies op een plaats buiten het ziekenhuis maakt de praktijk tot enig in zijn soort in Nederland.

Doelstelling en werkwijze

·         De Dr. C.J. Roosstichting kent de volgende doelstellingen:

1.      de bevordering van de beoefening van de integrale interne geneeskunde. Dit houdt in de bevordering van het praktiseren van de poliklinische interne geneeskunde in de breedst mogelijke zin, inclusief hulponderzoek (radiologie, echografie, inspannings- en ander functieonderzoek) buiten de muren van het ziekenhuis zoveel mogelijk op een locatie;

2.      de verbreiding van het inzicht onder gezondheidsinstellingen en overheden dat kleinschalige extramurale voorzieningen kwalitatief beter, efficiënter en goedkoper kunnen functioneren en dat deze werkwijze weer een onderdeel dient te worden van de organisatie van de gezondheidszorg in Nederland.

In tegenstelling tot de situatie in de ons omringende landen is in Nederland deze vorm van poliklinische geneeskunde aan het uitsterven terwijl juist door kleinschaligheid, de efficiëntie en patientvriendelijkheid ervan, er grote behoefte aan bestaat.

·         De stichting tracht haar doel te bereiken onder meer door:

1.      het stimuleren en financieren van wetenschappelijk onderzoek en opleiding van met name jonge internisten;

2.      de aankoop van en het in bruikleen ten dienste stellen van apparatuur;

3.      het bekostigen van cursussen en opleiding van personeel;

4.      het bijdragen in kosten van nascholing;

5.      zich actief te bemoeien met de continuïteit van bestaande faciliteiten door bemiddeling en het beschikbaar stellen van fondsen bij opvolgingskwesties;

6.      bestaande organisaties, beroepsverenigingen en overheden te interesseren voor het doel zoals bovenstaand geformuleerd, en in samenwerking dit doel na te streven.

Dr. C.J. Roosprijs

·         In samenwerking met de Nederlandsche Internisten Vereniging reikt de Dr. C.J. Roosstichting een jaarprijs uit voor de drie beste klinische proefschriften op het gebied van de Interne Geneeskunde in de breedste zin. De eerste prijs van € 2.000, en de tweede en derde prijs van € 500 worden sinds 2005 jaarlijks uitgereikt tijdens de Internistendagen in Maastricht.

·         De jury, bestaande uit dr. R.W. van der Pluijm (winnaar 1e prijs 2022), prof. dr. M.M. Levi, prof. dr. A.E. Meinders, dr. J.C. Roos (voorzitter) en prof. dr. J.W.A. Smit heeft op 22 februari jl. besloten de eerste prijs voor het beste klinische proefschrift toe te kennen aan dr. Lauré M. Feijen voor haar proefschrift getiteld Improving the burden of hereditary angioedema through targeted treatment.

·         De tweede prijs kent de jury toe aan dr. Ewoud Baarsma voor zijn proefschrift getiteld Lymeziekte.

·         De derde prijs wordt toegekend aan dr. Myriam Chalabi voor haar proefschrift getiteld Improving immunotherpy responses in gastrointestinal cancers.

Beleid en organisatie

·         Financiën

De Dr. J.C. Roosstichting is aangewezen op giften.

De stichting is fiscaal gerangschikt als Algemeen Nut Beogende instelling, waardoor donaties aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting.

·         Bestuur

Het Bestuur van de stichting is als volgt samengesteld:

dr. J.C. Roos, voorzitter;

Mevrouw Prof. dr. H.A.H. Kaasjager;

Prof. dr. J.W.A. Smit.

dr. J.W. Stenvers en

dr. A.M.J. Zijlstra, penningmeester

·         Vergaderingen

Bestuursvergaderingen worden gehouden zo dikwijls als een bestuurslid een bestuursvergadering bijeenroept, doch ten minste éénmaal per jaar.

Amsterdam, 19 oktober 2023

1.     Inleiding

Oprichting en geschiedenis Dr. C.J. Roosstichting

Doelstelling en werkwijze

·         De Dr. C.J. Roosstichting kent de volgende doelstellingen:

·         De stichting tracht haar doel te bereiken onder meer door:

2.      de aankoop van en het in bruikleen ten dienste stellen van apparatuur;

3.      het bekostigen van cursussen en opleiding van personeel;

4.      het bijdragen in kosten van nascholing;

Beleid en organisatie

·         Financiën

De Dr. J.C. Roosstichting is aangewezen op giften.

·         Bestuur

Het Bestuur van de stichting is als volgt samengesteld:

dr. J.C. Roos, voorzitter;

Mevrouw Prof. dr. H.A.H. Kaasjager;