JAARVERSLAG 2021

1. Inleiding

Oprichting en geschiedenis Dr. C.J. Roosstichting De Stichting, opgericht op 11 maart 2003, is genoemd naar Dr. C.J. Roos (1908-1970), internist, die in 1939 aan de Weteringschans in Amsterdam een internistenpraktijk oprichtte.Zijn bedoeling was de poliklinische interne geneeskunde integraal (dat wil zeggen inzijn volle omvang) en extramuraal, dus buiten de muren van het ziekenhuis tebeoefenen. Daartoe beschikte hij over alle toentertijd nodige faciliteiten, zoalslaboratorium, röntgenkamer, elektrocardiografie, en stofwisselingsonderzoek. Laterwerd dit door Dr. J.C. Roos uitgebreid met echografie, inspanningsonderzoek,longfunctieonderzoek, 24-uurselectrocardiografie, 24-uursbloeddrukmeting en endoscopie.Het verenigen van al deze functies op een plaats buiten het ziekenhuis maaktde praktijk tot enig in zijn soort in Nederland.

Doelstelling en werkwijze

De Dr. C.J. Roosstichting kent de volgende doelstellingen:

1. de bevordering van de beoefening van de integrale interne geneeskunde. Dithoudt in de bevordering van het praktiseren van de poliklinische internegeneeskunde in de breedst mogelijke zin, inclusief hulponderzoek (radiologie,echografie, inspannings- en ander functieonderzoek) buiten de muren van hetziekenhuis zoveel mogelijk op een locatie;

2. de verbreiding van het inzicht onder gezondheidsinstellingen en overheden datkleinschalige extramurale voorzieningen kwalitatief beter, efficiënter engoedkoper kunnen functioneren en dat deze werkwijze weer een onderdeeldient te worden van de organisatie van de gezondheidszorg in Nederland.In tegenstelling tot de situatie in de ons omringende landen is in Nederlanddeze vorm van poliklinische geneeskunde aan het uitsterven terwijl juist doorkleinschaligheid, de efficiëntie en patientvriendelijkheid ervan, er grotebehoefte aan bestaat.

• De stichting tracht haar doel te bereiken onder meer door:

1. het stimuleren en financieren van wetenschappelijk onderzoek en opleidingvan met name jonge internisten;

2. de aankoop van en het in bruikleen ten dienste stellen van apparatuur;

3. het bekostigen van cursussen en opleiding van personeel;

4. het bijdragen in kosten van nascholing;

5. zich actief te bemoeien met de continuïteit van bestaande faciliteiten doorbemiddeling en het beschikbaar stellen van fondsen bij opvolgingskwesties;

6. bestaande organisaties, beroepsverenigingen en overheden te interesserenvoor het doel zoals bovenstaand geformuleerd, en in samenwerking dit doel na

e streven.

2Dr. C.J. Roosprijs

• In samenwerking met de Nederlandsche Internisten Vereniging reikt de Dr. C.J.Roosstichting een jaarprijs uit voor de drie beste klinische proefschriften op het gebievan de Interne Geneeskunde in de breedste zin. De eerste prijs van € 2.000, en de tweede en derde prijs van € 500 worden sinds 2005 jaarlijks uitgereikt tijdens de Internistendagen in Maastricht.

• De jury, bestaande uit dr. B.W. Haak (winnaar 1e prijs 2021), prof. dr. M.M. Levi, prof. dr. A.E. Meinders, dr. J.C. Roos (voorzitter), en prof. dr. J.W.A. Smit heeft op 13 oktober jl. besloten de eerste prijs voor het beste klinische proefschrift toe te kennen aan dr. Rob van der Pluijm, voor zijn proefschrift Triple antimalarial drug combinations. De tweede prijs kent de jury toe aan dr. Joris van der Haar voor zijn proefschrift getiteld Genomics-based precision medicine for patients with cancer. De derde prijs wordt toegekend aan dr. Christel de Blok voor haar proefschrift getiteld Let’s talk about breasts.

• Financiën

De Dr. J.C. Roosstichting is aangewezen op giften.De stichting is fiscaal gerangschikt als Algemeen Nut Beogende instelling, waardoor donaties aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting.

• Bestuur

Het Bestuur van de stichting is als volgt samengesteld: dr. J.C. Roos, voorzitter; Mevrouw Prof. dr. H.A.H. Kaasjager; Prof. dr. J.W.A. Smit. dr. J.W. Stenvers endr. A.M.J. Zijlstra, penningmeester

• Vergaderingen Bestuursvergaderingen worden gehouden zo dikwijls als een bestuurslid eenbestuursvergadering bijeenroept, doch ten minste éénmaal per jaar.

Amsterdam, 2 november 2022

BALANS PER 31 DECEMBER 2021

A c t i v a

2021 2020

€ € €

Liquide middelen 4.667 2.443 ABN-AMRO, rekening-courant 4.667 2.443 ABN-AMRO, spaarrekening 40.362 40.362 40.362 40.362

45.029 42.805

Totaal activa 45.029 42.805

Pa s s i v a 2021 2020

Eigen vermogen 45.029 42.805

STAAT VAN BATEN EN LASTEN OVER 2021 2021 2020

Baten Donaties en giften 7.760 2.000 Bankrente - 2

7.760 2.002

Lasten

Dr. C.J. Roosprijs 3.000 3.000 Kosten Dr. C.J. Roosprijs 672 825 Bestuurskosten - 104 Kosten internet 169 160 Donatie Corona Research Fonds - 500 Donatie Artsen Zonder Grenzen 1.255 - Diverse kosten 439 179

5.535 4.768 Saldo 2.225 -2.766

JAARVERSLAG 2020

Oprichting en geschiedenis Dr. C.J. Roosstichting

• De Stichting, opgericht op 11 maart 2003, is genoemd naar Dr. C.J. Roos (1908-1970), internist, die in 1939 aan de Weteringschans in Amsterdam een internistenpraktijk oprichtte.

Zijn bedoeling was de poliklinische interne geneeskunde integraal (dat wil zeggen in zijn volle omvang) en extramuraal, dus buiten de muren van het ziekenhuis te beoefenen. Daartoe beschikte hij over alle toentertijd nodige faciliteiten, zoals laboratorium, röntgenkamer, elektrocardiografie, en stofwisselingsonderzoek. Later werd dit door Dr. J.C. Roos uitgebreid met echografie, inspanningsonderzoek, longfunctieonderzoek, 24-uurselectrocardiografie, 24-uursbloeddrukmeting en endo-scopie. Het verenigen van al deze functies op een plaats buiten het ziekenhuis maakt de praktijk tot enig in zijn soort in Nederland.

Doelstelling en werkwijze

• De Dr. C.J. Roosstichting kent de volgende doelstellingen:

1. de bevordering van de beoefening van de integrale interne geneeskunde. Dit houdt in de bevordering van het praktiseren van de poliklinische interne geneeskunde in de breedst mogelijke zin, inclusief hulponderzoek (radiologie, echografie, inspannings- en ander functieonderzoek) buiten de muren van het ziekenhuis zoveel mogelijk op een locatie;

2. de verbreiding van het inzicht onder gezondheidsinstellingen en overheden dat kleinschalige extramurale voorzieningen kwalitatief beter, efficiënter en goedkoper kunnen functioneren en dat deze werkwijze weer een onderdeel dient te worden van de organisatie van de gezondheidszorg in Nederland.

In tegenstelling tot de situatie in de ons omringende landen is in Nederland deze vorm van poliklinische geneeskunde aan het uitsterven terwijl juist door kleinschaligheid, de efficiëntie en patientvriendelijkheid ervan, er grote behoefte aan bestaat.

• De stichting tracht haar doel te bereiken onder meer door:

1. het stimuleren en financieren van wetenschappelijk onderzoek en opleiding van met name jonge internisten;

2. de aankoop van en het in bruikleen ten dienste stellen van apparatuur;

3. het bekostigen van cursussen en opleiding van personeel;

4. het bijdragen in kosten van nascholing;

5. zich actief te bemoeien met de continuïteit van bestaande faciliteiten door bemiddeling en het beschikbaar stellen van fondsen bij opvolgingskwesties;

6. bestaande organisaties, beroepsverenigingen en overheden te interesseren voor het doel zoals bovenstaand geformuleerd, en in samenwerking dit doel na te streven.

Hoofdlijnen actueel beleidsplan

De stichting zet het beleid van de voorgaande jaren voort. Hoofdactiviteit blijft het stimuleren van klinisch wetenschappelijk onderzoek door uitreiken van de prijzen voor de beste proefschriften op het gebied van de interne geneeskunde. Daarnaast stimuleert de stichting opleiding van internisten maar desgewenst ook huisartsen in het beoefenen van de echografie. Subsidieaanvragen kunnen daartoe bij het bestuur worden ingediend.

Het bereiken van de doelstelling om klinische wetenschappelijk werk te stimuleren bereikt de stichting door jaarlijks drie prijzen uit te reiken voor het beste proefschrift op het gebied van de interne geneeskunde. Daarvoor benoemt het bestuur jaarlijks een jury die een aantal vaste leden kent, te weten Prof. dr. H. A. H. Kaasjager, prof. dr. M. M. Levi, prof. dr. A. E. Meinders, prof dr. J. W. A. Smit, en Dr. J. C. Roos. De jury wordt aangevuld met de eersteprijswinnaar van het voorafgaande jaar. De prijzen worden uitgereikt tijdens de jaarlijkse Internistendagen, die georganiseerd worden door de Nederlandse Internisten Vereniging. Daar wordt een speciale sessie Topproefschriften hieraan gewijd waarbij de winnaars een presentatie geven van hun wetenschappelijk werk voor een groot publiek van internisten en assistenten in opleiding. Voor het stimuleren van de opleiding en het beoefenen van de echografie reserveert de stichting subsidiegeld dat op aanvraag en na beoordeling door het bestuur kan worden toegekend.

Wijze van verwerving van inkomsten

De stichting is aangewezen op donaties die gestort kunnen worden op de bankrekening van de stichting NL96 ABNA 0568236181. Plannen om de bezoekers van de Internistendagen in staat te stellen via een app een kleine bijdrage te leveren zijn in overweging.

Beheer en besteding van het vermogen van de stichting

Naast een rekening courant heeft de stichting een spaarrekening bij de bank waar het leeuwendeel van het vermogen is geparkeerd. De renteopbrengst hiervan is de laatste jaren vrijwel nihil, maar gezien het bescheiden bedrag wordt ook geen negatieve rente berekend. De gelden worden besteed aan de genoemde prijzen en alle organisatie die daarmee samenhangt. Er zijn in 2020 geen subsidieaanvragen geweest voor opleiding in echografie. De stichting heeft in het begin van de coronacrisis een donatie gedaan van 500 euro aan de Kentaa Stichting AMC, die wetenschappelijk klinisch onderzoek entameerde naar het Sars-Covid-2 virus.

De Dr. C. J. Roosstichting is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 34187816 en is gevestigd op het adres Doornburg 111, 1081 JX Amsterdam en telefonisch bereikbaar op het nummer 06-22921061 of via e - mail [email protected].

Het bestuur bestaat uit prof. dr. H. A. H. Kaasjager, Dr. J. W. Stenvers, Prof. Dr. J. W. A. Smit, Dr. A. M. J. Zijlstra (penningmeester) en Dr. J. C. Roos (voorzitter).

Alle bestuursactiviteiten en juryactiviteiten worden door de leden belangeloos gedaan zonder geldelijke vergoeding. Het bestuur is zelfstandig en de stichting heeft geen banden met externe belangengroepen zoals de farmaceutische industrie, commerciële gezondheidsinstellingen of andere bedrijven.

Dr. C.J. Roosprijs

• In samenwerking met de Nederlandsche Internisten Vereniging reikt de Dr. C.J. Roosstichting een jaarprijs uit voor de drie beste klinische proefschriften op het gebied van de Interne Geneeskunde in de breedste zin. De eerste prijs van € 2.000, en de tweede en derde prijs van € 500 worden sinds 2005 jaarlijks uitgereikt tijdens de Internistendagen in Maastricht.

• De jury, bestaande uit Dr.N.M.G. Rorije (winnaar 1e prijs 2020), prof. dr. M.M. Levi, prof. dr. A.E. Meinders, dr. J.C. Roos (voorzitter) en prof. Dr. H.A.H. Kaasjager heeft op 2 september jl. besloten de eerste prijs voor het beste klinische proefschrift toe te kennen aan dr. Bastiaan Willem Haak, voor zijn proefschrift Intestinal microbiota and host defense in systemic infectious diseases

• De tweede prijs kent de jury toe aan dr. Jona Walk voor haar proefschrift getiteld Diversity of protective immune responses in human malaria.

• De derde prijs wordt toegekend aan dr. Tineke Kraaij voor haar proefschrift getiteld The NET effect of novel treatments in lupus nephritis.

• Financiën

De Dr. J.C. Roosstichting is aangewezen op giften.

• Bestuur

Het Bestuur van de stichting is als volgt samengesteld:

dr. J.C. Roos, voorzitter;

Mevrouw Prof. dr. H.A.H. Kaasjager;

Prof. dr. J.W.A. Smit.

dr. J.W. Stenvers en

dr. A.M.J. Zijlstra, penningmeester

• Vergaderingen

Bestuursvergaderingen worden gehouden zo dikwijls als een bestuurslid een bestuursvergadering bijeenroept, doch ten minste éénmaal per jaar.

Amsterdam, 24 oktober 2021

Saldo -2.766 806

JAARVERSLAG 2019

Oprichting en geschiedenis Dr. C.J. Roosstichting

• De Stichting, opgericht op 11 maart 2003, is genoemd naar Dr. C.J. Roos (1908- 1970), internist, die in 1939 aan de Weteringschans in Amsterdam een  internistenpraktijk oprichtte.

Zijn bedoeling was de poliklinische interne geneeskunde integraal (dat wil zeggen in  zijn volle omvang) en extramuraal, dus buiten de muren van het ziekenhuis te  beoefenen. Daartoe beschikte hij over alle toentertijd nodige faciliteiten, zoals  laboratorium, röntgenkamer, elektrocardiografie, en stofwisselingsonderzoek. Later  werd dit door Dr. J.C. Roos uitgebreid met echografie, inspanningsonderzoek,  longfunctieonderzoek, 24-uurselectrocardiografie, 24-uursbloeddrukmeting en endo

scopie. Het verenigen van al deze functies op een plaats buiten het ziekenhuis maakt  de praktijk tot enig in zijn soort in Nederland.

Doelstelling en werkwijze

• De Dr. C.J. Roosstichting kent de volgende doelstellingen:

1. de bevordering van de beoefening van de integrale interne geneeskunde. Dit  houdt in de bevordering van het praktiseren van de poliklinische interne  geneeskunde in de breedst mogelijke zin, inclusief hulponderzoek (radiologie,  echografie, inspannings- en ander functieonderzoek) buiten de muren van het  ziekenhuis zoveel mogelijk op een locatie;

2. de verbreiding van het inzicht onder gezondheidsinstellingen en overheden dat  kleinschalige extramurale voorzieningen kwalitatief beter, efficiënter en  goedkoper kunnen functioneren en dat deze werkwijze weer een onderdeel dient te worden van de organisatie van de gezondheidszorg in Nederland. In tegenstelling tot de situatie in de ons omringende landen is in Nederland  deze vorm van poliklinische geneeskunde aan het uitsterven terwijl juist door  kleinschaligheid, de efficiëntie en patientvriendelijkheid ervan, er grote  behoefte aan bestaat.

• De stichting tracht haar doel te bereiken onder meer door:

1. het stimuleren en financieren van wetenschappelijk onderzoek en opleiding  van met name jonge internisten;

2. de aankoop van en het in bruikleen ten dienste stellen van apparatuur; 3. het bekostigen van cursussen en opleiding van personeel;

4. het bijdragen in kosten van nascholing;

5. zich actief te bemoeien met de continuïteit van bestaande faciliteiten door  bemiddeling en het beschikbaar stellen van fondsen bij opvolgingskwesties; 6. bestaande organisaties, beroepsverenigingen en overheden te interesseren  voor het doel zoals bovenstaand geformuleerd, en in samenwerking dit doel na te streven.

Dr. C.J. Roosprijs

• Nu de Internistendagen 2020 niet doorgaan ten gevolge van de coronapandemie en wij  helaas de sessie Topproefschriften moeten missen, is het voor het bestuur van de Dr.  C.J. Roosstichting en de jury een groot genoegen te kunnen mededelen, dat de prijzen  voor de beste dissertaties over klinisch, patiëntgebonden onderzoek ook dit jaar  worden uitgereikt. De jury bestaande uit prof. dr. M.M. Levi, prof. dr. A.E. Meinders,

dr. J.C. Roos (voorzitter), prof. dr. J.W.A. Smit en dr. H.M.M. Rooijackers heeft 15 proefschriften beoordeeld.

De eerste prijs - € 2.000 - is toegekend aan dr. Nienke M.G. Rorije, voor haar proefschrift getiteld ‘Sodium-induced changes of the endothelial surface layer and  microcirculation’. De tweede prijs heeft de jury toegekend aan dr. Louise C.J. de Bree  voor haar proefschrift ‘BCG vaccination; heterologous immunological and clinical  effects’. De derde prijs werd toegekend aan dr. Tanja Dekkers voor haar proefschrift  ‘Challenging aspects of primary’. Zij ontvingen ieder € 500.

Beleid en organisatie

De Dr. J.C. Roosstichting is aangewezen op giften.

De stichting is fiscaal gerangschikt als Algemeen Nut Beogende instelling, waardoor  donaties aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting.

Het Bestuur van de stichting is als volgt samengesteld:

dr. J.C. Roos, voorzitter;

Mevrouw Prof. dr. H.A.H. Kaasjager;

Prof. dr. J.W.A. Smit;

dr. J.W. Stenvers en

dr. A.M.J. Zijlstra, penningmeester

Vergaderingen

Bestuursvergaderingen worden gehouden zo dikwijls als een bestuurslid een  bestuursvergadering bijeenroept, doch ten minste éénmaal per jaar.

Amsterdam, 25 september 2020

BALANS PER 31 DECEMBER 2019

Activa

Vlottende activa