Eten in het restaurant

Zakenlunches en zakendiners zijn een plaag voor mensen met overgewicht (en vaak ook voor de anderen), maar het schijnt dat men er niet omheen kan. Als U de gastheer bent, licht dan Uw gasten bij de aanvang kort en gedecideerd in over het feit dat U dieet houdt en geen concessies doet, terwijl U vanzelfsprekend de andere gul wilt onthalen. Als gast licht U Uw gastheer op gelijke wijze in.

Als U in een restaurant moet eten, kies dan eenvoudige gerechten en vermijdt sauzen bereid met boter, en/of room. Neem geen dessert en eet geen brood. In de meeste restaurants verschijnt als eerste op tafel een mandje met knapperige broodjes, en veel mensen hebben er al een paar op nog voor ze de menukaart hebben bestudeerd. Vermijd dat.

Bij het kiezen van de gerechten kunt U de hulp van de ober inroepen, maar vertrouw liefst op Uw eigen inzicht. Neem als voorgerecht een heldere bouillon, of een simpele salade, een caprese of meloen met parmaham. Neem als hoofdgerecht een stukje gegrild vlees of vis en vermijdt de sauzen. Neem geen toetje.

Laat de ober direct al weten dat U er niet van gediend bent dat Uw glas automatisch wordt bijgeschonken maar houdt de controle aan Uzelf.

Meer bewegen

Stimuleer het calorieënverbruik door meer te bewegen. Een half uur per dag extra lopen, fietsen of joggen (het mag ook meer zijn) versterkt het effect van de calorieënbeperking. Denk niet: ik loop op mijn werk als zoveel, want dat was U al gewend. Het gaat om extra beweging.

Zoek vooral iets uit waar U ook een beetje plezier aan beleeft, want inspanning waar U een hekel aan heeft kunt U op den duur niet volhouden.

Denk er eens over na of het woon-werkverkeer niet ook op de fiets kan, of te voet.

Natuurlijk is het goed U aan te melden bij een health-club of fitnesscentrum, maar bedenk tevens dat het fietsen, lopen en hardlopen buiten relatief goedkoop is en wel zo efficiënt.

Er zijn apparaten voor de liefhebber voor training thuis, zoals fietsen, roeimachines en wat dies meer zij. Bedenk ook dat een uur tennissen per week wel erg leuk is maar weinig zoden aan de dijk zet: het gaat vooral om de dagelijkse extra beweging.

Motiveer Uw partner om mee te werken en U niet, hoe goed de bedoeling ook is, bloot te stellen aan calorische verleiding. Laat U maar op een andere manier verleiden.

Tot slot nog iets over ondersteunende medicatie

In het algemeen is dit niet nodig. Sommigen hebben echter de behoefte om hun inspanningen te ondersteunen met medicijnen.

In Nederland zijn er twee categorieën medicijnen die overwogen kunnen worden. Vroeger waren er de amphetaminen, die het hongergevoel onderdrukken, maar deze zijn uit de handel genomen omdat ze onder de opiumwet vallen vanwege ongewenste effecten.

Orlistat is een geneesmiddel dat in de darm de splitsing van vetten in glycerol en vetzuren gedeeltelijk blokkeert. Daardoor worden de vetten niet in het bloed opgenomen maar met de faeces uitgescheiden. De bijwerking is dan ook vetdiarrhae, soms met incontinentie. Men moet dus beseffen dat men met een dergelijk middel ingrijpt in het natuurlijke stofwisselingsproces. Voor mensen die het middel verdragen kan het een bijdrage leveren, maar nooit kan het een vervanging zijn van de calorieënbeperking en het meer bewegen. Dat geldt ook voor sibutramine, een nieuw middel waar nog betrekkelijk weinig ervaring mee is. Het grijpt centraal aan in de hersenen en maakt het makkelijker om dieet te houden. Bij uitzondering bruikbaar.

Tot slot: lekker eten is voor de meeste mensen een dagelijks weerkerend plezier en behoort tot ons cultuurgoed. Zoek het vooral in de kwaliteit en niet in de kwantiteit.