Wat moet men niet doen?

Volg geen modieus dieet

In de loop van de jaren zijn talloze diëten gepropageerd, die alle gemeen hebben dat ze berusten op een radicale verandering van de voedingsgewoonten en dat ze de uitvinder veel geld opleveren. Montignac, Scarsdale en Atkins zijn daarvan voorbeelden. Al deze diëten berusten op een drastische vermindering van de calorieëninname en ze helpen zolang men zich eraan houdt. Alle gebazel over de geheimzinnige of wetenschappelijk aangetoonde werking dient uitsluitend de propaganda en is bedoeld om de gebruiker af te leiden van waar het om gaat: minder calorieëninname.

Het nadeel van deze diëten is dat men ze maar beperkte tijd kan volhouden. Na verloop van een aantal weken is een fraai resultaat bereikt, en de meeste gebruikers vallen terug op hun oorspronkelijke levensstijl. Het gevolg is dat enkele maanden later het oude gewicht weer terug is. Dit staat ook wel bekend als het harmonica-effect. Streef er dus niet naar om in een paar weken vele kilo’s af te vallen, maar doe het geleidelijk. U heeft er ten slotte ook jaren over gedaan om het overgewicht op te bouwen.

Het belangrijkste is het inzicht dat het overgewicht het gevolg is van een chronisch te grote calorieëninname in verhouding tot het calorieënverbruik.

Het moeilijkste is zich te verzoenen met de gedachte dat men blijvend zijn voedings- en leefgewoontes moet veranderen.

Slik geen pillen

Op de alternatieve markt zijn vele pillen te koop die altijd veel geld kosten en ofwel onwerkzaam zijn, ofwel, als ze wel werken, het lichaam kunstmatig ziek maken, door toevoeging van amphetamines en/of schildklierhormoon, waardoor het calorieënverbruik op artificiële wijze wordt gestimuleerd. Op eventueel wel bruikbare geneesmiddelen kom ik hieronder nog terug.

Wat wel?

Uit het voorgaande volgt dat, wanneer U zich verzoend heeft met de gedachte dat U Uw voedings- en levensstijl definitief moet veranderen, er twee middelen tot Uw beschikking staan:

  1. verminderen van de calorieëninname, dus niet snoepen en minder eten.
  2. verhogen van het calorieënverbruik, dus meer bewegen.

Niet snoepen en minder eten

Onder snoepen versta ik alles wat U eet of drinkt buiten de drie normale maaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) om. Dus ieder koekje, snoepje, plakje cake, borrelhapje, stukje kaas, chocolaatje, chipje, frisdrankje (de meeste frisdranken, met uitzondering van de light-drinks zijn puur suikerwater) suiker in thee of koffie, het graaien in de ijskast voor het naar bed gaan, moet vermeden worden. Ook alcoholgebruik valt onder snoepen en de meesten onder ons kunnen best wat minder drinken zonder dat dit direct geheelonthouding hoeft te betekenen. IJsjes zijn een ramp, vooral roomijs. Ze bestaan uit puur suiker en vet met een smaakje en één ijsje dekt al ongeveer een kwart van de totale dagelijkse calorieënbehoefte.

Ga dus bij Uzelf na welke nodeloze calorieën U zonder meer kunt afschaffen.

Eet een appel of een wortel als U tussen de maaltijden ‘honger’ hebt. Er bestaan rijstwafels die slechts 26 kilocalorieën (Kcal) per wafel bevatten, en die toch het gevoel geven iets gegeten te hebben.

U mag best lekker eten, maar het moet weinig zijn.

Verander dus niet te veel aan wat U gewend bent te eten, want ten slotte moet U het Uw leven lang volhouden. Een accentverschuiving is echter vaak wel op zijn plaats. Zo is het goed om meer groenten te eten, vooral bladgroenten en fruit, appels, sinaasappels, grapefruit, tomaten, wortels, komkommer etc. in plaats van boterhammen, rijst of pasta.